Topkarakter til Cura Pleje efter uanmeldt tilsyn

Cura Plejes afdeling i Albertslund Kommune får topkarakterer i alle ni fokusområder efter at eksterne revisorer har været på uanmeldt besøg sidst i august for at tale med borgere og ledelse. Tirsdag blev den store ros fejret med kage

“Respektfuld, venlig og imødekommende.” 

Sådan beskrives Cura Pleje i Albertslunds kommunikation i rapporten fra BDO Danmark. 

Og roserne bliver ved: 

Borgernes hjem og hjælpemidler er rengjorte.  Dokumentationen er fuldt opdateret og støtter godt op om arbejdet med at give borgerne den optimale pleje, så de føler sig trygge. Medicinen håndteres rigtigt. Borgerne føler sig set og hørt, og deres sundhed fremmes på bedste vis:

”Vi har fået fem ud af fem mulige point i alle ni kategorier som for eksempel kommunikation, medicin, sundhedsfremme og kontakt til pårørende og ingen anmærkninger,” fortæller teamleder for Cura Pleje i Albertslund, Vicky Merachtzakis, der ikke engang selv var kommet hjem fra ferie, da tilsynet mødte op:

“BDO har fortalt os, at det var et af de bedste tilsyn, de nogensinde har gennemført i vores område, så vi er enormt stolte af resultatet.” 

Harmoni og styr på tingene
Det er anden gang, at Cura Pleje i Albertslund har fået foretaget et uanmeldt tilsyn fra BDO. Da Cura Pleje lige var startet op i kommunen i 2023, kom de forbi første gang og her fik Cura Pleje en god vurdering med plads til forbedringer.

”Da vi lige var startet op, havde vi selvfølgelig regnet med, at der var nogle ting, vi kunne gøre bedre. Så efter det første tilsyn lavede vi en handleplan for at få styr på tingene,” fortæller Vicky Merachtzakis:

”I år havde jeg mere ro i maven, for jeg mener selv, at vi har fået en god struktur, hvor alle er med og tager ansvar for hverdagen. Vi har udredningsteam, forflytningsvejleder og medarbejderrepræsentant på plads, så det hele kører rigtig godt.”

Et tilsyn fra BDO involverer interview med borgere for at få indblik i deres tilfredshed, gennemgang af medicinhåndtering og dokumentation. Derudover interviewes pårørende og ansatte for at få det bedst mulige helhedsindtryk af leverandøren. 

”Borgerne modtager en personlig pleje og støtte fra Cura Pleje, som passer til deres individuelle behov, og hvor hjælpen bliver leveret på de aftalte tidspunkter og med en tilstrækkelig faglig indsigt…Hjælpen leveres med en høj grad af kontinuitet og kvalitet, hvilket bidrager til en høj borgertilfredshed.”

Tilsynets rapport bemærker også, at der er en meget solid dokumentation bag ældreplejen fra Cura Pleje, og den anerkendelse er vigtig for teamleder Vicky Merachtzakis:

“Vi gør os umage for at få skrevet alt ind i journalen, så der er banet solid vej for hjælpen,” udtaler hun:

”Og så arbejder vi med at tilføje rapporterne oplysninger om borgernes liv og historier, så vores pleje kan blive personlig. Det er ofte den del, man bliver nødt til at springe over i hjemmeplejen, fordi der ikke er tid til så mange kopper kaffe, som der var engang,” udtaler Vicky Merachtzakis, der er stolt af sit team:

“Der er mange krav hjemmeplejen skal leve op til, og dokumentationen er tung for medarbejderne. Når vi alligevel lykkes – både med den nære menneskelige omsorg og dokumentationen – så er det flot,” lyder det fra teamlederen:

”Samtidig fortæller tilsynet os, at medarbejderne var imødekommende over for borgere og pårørende, der ringede, så jeg er bare meget stolt af vores hold lige nu,” fortæller Vicky Merachtzakis op til tirsdagens fejring af successen.

Godt tilsyn styrker tilliden

Direktøren for Cura Pleje, Jakob Damsgård, deler glæden over den fejlfri rapport:

“Jeg må sige, at jeg bliver helt rørt. Da jeg som sygeplejerske skabte Cura Pleje, så var det fordi jeg gerne ville lave en virkelig god hjemmepleje for de ældre. Derfor går det her resultatet lige i hjertet på mig,” udtaler Jakob Damsgård:

“Vi har været gode til at tiltrække mange ildsjæle blandt vores medarbejdere, som driver det flotte resultat her frem,” tilføjer direktøren, som mener, at rapporten styrker det allerede gode samarbejde med kommunen:

“Da vi jo er en privat virksomhed er vi afhængige af en god dialog med kommunen, og her kan et godt tilsyn som det her understøttet den fortsatte tillid til vores arbejde, så vi kan bidrage til en god ældrepleje med borgerne i centrum,” udtaler Jakob Damsgård

Læs hele tilsynsrapporten fra BDO Revision her.

Faktaboks om BDO Danmark

BDO Danmark er en ekstern leverandør af tilsyn. De undersøger, om målgruppen modtager tilbud, der fremmer progression, udvikling og trivsel hos den enkelte borger. BDO Danmark identificerer områder, hvor medarbejdere og ledelse kan forbedre praksis, og giver kommunale forvaltninger eksterne perspektiver. BDO Danmark fører tilsyn inden for ældreområdet, det almene pædagogiske område, det specialiserede socialområde samt ledelsestilsyn