Cura Plejes nye HR-konsulent Anders Krauch ser “stjerner i øjnene”
Efter 20 år som rekrutterings- og ledelseskonsulent er Anders Krauch ansat i Cura Gruppen for at styrke trivslen med blik for at se, hvor medarbejderne bliver stjerner – i både egne og andres øjne.
“Jeg har en kæmpe nysgerrighed på området og en stor interesse i at spore mig ind på, hvad der sker, når vi lykkes – både sammen og ude hos borgerne,” siger 52-årige Anders Krauch fra Smørum om sit nye arbejde med at passe på dem, der passer på de ældre og sen-hjerneskadede i Cura Gruppen, hvor Anders Krauch både skal støtte de ansatte i Cura Pleje og selskabets botilbud på Godthåbsvej.
Mange benspænd
Anders Krauch har i en stor del af sin konsulentkarriere arbejdet i kommuner med netop sundhed og pleje. Han ved derfor om nogen, hvor svært det faktisk kan være at lykkes, når opgaven er så kompleks, som den er:
“Det her felt har så mange indbyggede benspænd og daglige udfordringer, hvor man som leder virkeligt skal stå på tæerne for at sikre tilfredsheden hos medarbejderne, så de hver evig eneste dag kan møde borgerne med overskud, energi og høj faglighed,” siger Anders Krauch, som derfor også er imponeret over den arbejdsglæde og de mange kompetente ledere og medarbejdere, han indtil videre har mødt i Cura Gruppen.
Arbejdsglæde giver god service
For den erfarne konsulent er det især vigtigt at komme ud og møde medarbejderne og lederne, lytte til deres fortællinger og se dem i øjnene, akkurat som Cura Plejes personale gør ude hos borgerne:
“At drage omsorg for hinanden er jo lige så vigtigt på vores kontor, som ude i hjemmene og i vores botilbud. Så min opgave bliver ikke mindst at se, hvad der gør vores folk glade. Når medarbejdere taler om noget, der betyder noget for dem, så får de stjerner i øjnene. Det er dét, jeg er på udkig efter, for jo mere glade og tilfredse vi er, jo bedre service kan vi levere til borgerne.”
“Vi gør en forskel hver dag”
Anders Krauch er dog ikke i tvivl om, at det især er den store forskel for andre mennesker, Cura Pleje gør i dagligdagen, som driver mange af hjælperne:
“Alle, der går på arbejde i ældreplejen og på botilbud, gør en afgørende forskel for andre mennesker hver dag. Det kan man i andre brancher måske godt blive lidt i tvivl om efter en lang arbejdsdag foran skærmen: Gjorde jeg egentlig en forskel i dag? Her har vi absolut en fordel i vores branche,” mener Anders Krauch og fortsætter:
Lys på det gode arbejde
“Netop det meningsfulde i arbejdet med pleje og omsorg har vi tendens til at glemme, fordi vi ofte kun taler om alt det svære, og alt det, der ikke lykkes. Og det er et problem.”
Senest har Robusthedskommissionen advaret om potentiel stor mangel på social- og sundhedsassistenter i ældreplejen i fremtiden, forklarer Anders Krauch:
“Med manglen på medarbejdere og de mange historier om hvor hårdt og travlt arbejdet er, har vi især brug for at sætte lys på de kompetencer, det kræver, og den opgave medarbejderne løser hver eneste dag. Det skal med i vores branding og rekruttering, så alle ved, hvad vi står for,” fortæller Cura Plejes nye HR-konsulent, der personligt har opbygget en klar ekspertise i at lægge øret til jorden. og høre hvordan arbejdskulturen er:
“Når jeg igennem rigtig mange år har rekrutteret ledere i branchen, så har jeg virkelig trænet mit blik for, hvordan virksomheden får øjnene op for, hvad der driver de dygtige medarbejdere. For at tiltrække og fastholde dem, ved jeg, at de skal kunne se klare muligheder for at bidrage,” uddyber Anders Krauch, som glæder sig meget til at hilse kommende medarbejdere velkommen i Cura Pleje.
Ansvaret vokser
Hos Cura Pleje og Cura Botilbud ser Anders Krauch også frem til at støtte lederne i at udvikle et mere aktivt samspil på tværs af afdelingerne i en travl hverdag, som kan støtte og inspirere dem:
“I fremtiden skal flere ældre kunne blive længere tid i egen bolig, også med sygdom, handicap eller sen-hjerneskader. Når vi samtidig har begrænsede midler og ressourcer, kommer der meget etik og moral i spil, så ansvaret og presset på medarbejderne vokser. Det er dét, vi skal hjælpe dem med at løfte,” udtaler Anders Krauch, der som ny HR-mand især vil udvikle den åbne og kommunikerende kultur i Cura Pleje:
“Jeg er dybt optaget af, hvordan man i en dynamisk læringskultur kan gøre hinanden bedre. En kultur, hvor vi åbent kan stille spørgsmål og løbende blive klogere på hinanden og hinandens kompetencer.”
Høj trivsel i fremgang
Jakob Damsgård: Hvorfor har I valgt at ansætte Anders Krauch nu?
Cura Plejes direktør Jakob Damsgård lægger ikke skjul på, hvorfor koncernen har valgt Anders Krauch til opgaven med at styrke trivslen:
“Vi oplever fremgang, og derfor styrker vi nu organisationen for at gøre vores velfungerende koncern endnu mere solid i forhold til at sikre høj medarbejdertrivsel,” udtaler direktøren: “Vi kan se, at han har en skræddersyet profil til vores branche, og hans tilgang til at tale meget med og forstå borgerne, er vi overbeviste om vil betyde, at han kan bidrage meget konstruktivt til vores trivsel og fremgang i Cura Pleje koncernen,” udtaler Jakob Damsgård, der i den grad deler Andres Krauchs værdier og nysgerrighed over for borgernes behov.
OM ANDERS KRAUCH
Anders Krauch er 52 år, erhvervsuddannet og har i over 20 år arbejdet med organisationsudvikling, salg og ledelse. Først i Fjernøsten og siden som selvstændig i primært kommunal regi, hvor Anders løbende har taget supplerende uddannelser og autorisationer i blandt andet erhvervs-psykologi og ledelse.