Cura Pleje skriver julekort med stor effekt
Plejerne i Cura Pleje skriver for tredie år i træk håndskrevne julekort til borgerne. Og overraskelsen er stor over, at en så simpel kort-hilsen kan bringe tårer frem.
“Jeg har skrevet til mine faste borgere, og de er blevet meget glade. Da de læste det, fik de tårer i øjnene,” fortæller Mizgin Gezen fra Cura Pleje i Albertslund. Det er første år, at hun prøver at skrive julekort til sine borgere, og oplevelsen har gjort uventet indtryk:
“Jeg skrev for eksempel til en af mine kvindelige borgere, som jeg kører fast ud til, og hun blev så glad. Det er det eneste julekort, hun har fået i år,” fortæller hjemmeplejer Mizgin Gezen. Hun var selv lidt tøvende over for opgaven med at skrive julekortet: “Men nu synes jeg egentlig, at det var meget hyggeligt at få den oplevelse med, og det er jo faktisk en meget lille ting, at gøre: At skrive glædelig jul og godt nytår, og at vi glæder os til det næste, der kommer,” fortæller Mizgin Gezen, der til gengæld har kunnet se, at den lille gestus virkelig har spredt julestemning:
“En af mine borgere har spurgt, hvad jeg ønsker mig til jul i år, og der har jeg svaret “en glædelig jul”, men hun mener slet ikke, at det er nok at give mig en lille æske chokolade eller sådan. Det er meget rørende,” fortæller Mizgin Gezen.
Sjældne julekort
Kortet har også været med til at gøre, at Mizgin Gezen er blevet mere opmærksom på, hvor meget den lille indsats egentlig betyder for andre mennesker:
“I mange stuer er vores kort de eneste, de har fået i år,” fortæller hun om den efterhånden lettere forældede tradition med taknemmelige hilsner i juletiden:
“Det gør så også, at jeg tænker lidt mere over, hvilken betydning jeg egentlig har som hjemmeplejer. Mit arbejde gør virkelig en forskel i vores borgeres liv.”
En professionel tak for året der gik
Også hendes kollega hos Cura Pleje i Helsingør i Hørsholm, Gitte Eilertsen, har været i skrivehuset og afleveret kort til fem borgere:
“I første omgang tænkte jeg bare: Hvad skal jeg dog skrive? Men da jeg så kom i gang med hilsner, som: Tak for det gode år i 2024 – Og: Jeg ønsker jer en rigtig glædelig jul, så gled det jo meget let,” fortæller Gitte Eilertsen, der selv var lidt usikker på, om det nu ikke også var lidt for personligt med de julekort:
“Det var på en måde vigtigt for mig at holde en professionel tone i kortene,” men selvom jeg gjorde det, så er det min oplevelse, at borgerne er blevet overraskende glade,” fortæller Gitte Eilertsen:
“Jeg har en blind borger, som jeg læste kortet op for. Hun blev meget rørt over det. Hun synes selv, at hun er meget svær at pleje, så det var tydeligt for mig, at det betød noget særligt positivt for hende. Det gjorde mig virkelig glad,” siger Gitte Eilertsen, som derfor bakker op om ledelsens ide med julekortene:
“Tusind tak for, at I tænker på det. Siger både jeg og borgerne. Mere skal man altså ikke yde for at skabe glæde.”
Når hjemmeplejen er eneste kontakt til verden
Det har da også været ledelsens intention med kortene, at det lige såvel som en god service fra Cura Pleje til borgerne, også er en reminder til de ansatte om, hvad de yder, fortæller manden bag ideen, direktør Jakob Damsgård:
“For os i Cura Pleje handler det om at vise den ekstra opmærksomhed over for vores borgere, fordi vi i mange tilfælde kan være en af få eller den eneste kontakt de har til omverden,” udtaler Jakob Damsgård, og oplyser, at det er tredie år i træk Cura plejerne skriver julekort.
“Mange af borgerne har måske ikke fået et julekort i årevis. Så de ringer til os og græder i røret eller sender os lange håndskrevne julebreve retur,” fortæller Jakob Damsgård.
En glædelig gestus
Direktøren ser dermed også at julekortene gavner de ansatte:
“Vi mennesker vil jo gerne mærke, at vi ikke bare er en funktion. Når vi skriver de her kort, kommer vi personligt i spil, og det styrker vores relation til borgerne, men også vores arbejdsglæde, fordi vi erkender, at vi personligt gør en forskel,” forklarer Jakob Damsgård:
“Med sådan en lille gestus kan vi minde hinanden om, at omsorg dybest set handler om at vise, at vi ser og hører hinanden som mennesker. Det er derfor, at et lille kort kan have en stor effekt.”
Jule omsorg
Det er hjemmeplejer Mizgin Gezen i hvert fald enig i efter afleveringen af årets julekort til borgerne. Da hun gav et kort til sin borger Stig og hans kone var svaret ganske tankevækkende: “Så ved vi, at I har os i tankerne,” sagde han til Mizgin, der husker ordene tydeligt: “Det er jo en anerkendelse af, at han virkelig føler, at vi drager omsorg for ham og hans kone. At vi har dem i tankerne. Det er jo sådan set også det, julen handler om.”